Anyanyelvi fejlesztés
Jelentkezz foglalkozásunkra
Időpont egyeztetés

Az anyanyelvi fejlesztés a gyermekek beszédészlelésének, beszédmegértésének és beszédkészségének (beszédprodukciójának) célzott támogatását jelenti, melynek célja a helyes ritmusú, érthető beszéd kialakítása és a szókincs gazdagítása. 
Az anyanyelvi fejlesztő órákon célzott gyakorlatokkal erősítjük a nyelvi és tanulási alapokat. A cél, hogy a gyermek magabiztosabban fejezze ki magát, könnyebben értse és jegyezze meg a hallottakat, és gördülékenyebben vegye az iskolai feladatokat.


Mi a beszédészlelés és a beszédmegértés?
• A beszédészlelés a beszédhangok, hangsorok pontos meghallása és visszamondása; ennek köszönhetően rögzül a szavak hangzása és bővül a szókincs.
• A beszédmegértés a kimondott szavak, mondatok jelentésének felfogása; a két terület együtt fejlődik, de nem azonos.
• Életkornak megfelelő szintjük alapozza meg az olvasás- és írástanulást, valamint az idegen nyelvek elsajátítását.

A beszédészlelés és a beszédmegértés egymást erősítve fejlődik; bármelyik tartós elmaradása később olvasási-írási nehézségekhez vezethet.


Mit csinálunk a foglalkozáson?
• Vidám feladatokkal gyakoroljuk a beszédészlelést és beszédértést.
• Bővítjük a szókincset, fejlesztjük a kifejezőkészséget és az összefüggő beszédet.
• Tudatos hang- és szó-manipulációval erősítjük a fonématudatosságot (pl. hangcsere, szótagolás, rímek).
• Fejlesztjük a szövegértést, a figyelmet és az emlékezetet.
• Homloklebeny-gyakorlatokkal támogatjuk a koncentrációt, a tartós figyelmet és a feladatszervezést, így könnyebbé, örömtelibbé válnak a mindennapi iskolai helyzetek.


Kiknek ajánlott?
• Gyakran visszakérdez, nehezen érti a feladatokat vagy félrehall szavakat.
• Szűkebb a szókincs, nehezebb a pontos fogalmazás, visszahúzódóbb a megszólalás.
• Bizonytalan a hangmegkülönböztetés, szótagolás, rímfelismerés.
• Lassabban rögzülnek szavak, mondatok, sorrendek; a figyelem könnyen elterelődik.
• Nehezebben indult az olvasás-írás, több a hibázás, vagy gyengébb a helyesírás.


Tünetek – amikor érdemes jelentkezni:
• Nem köti le a mesélés; a beszéd néha érthetetlen vagy „halandzsa”.
• Kérdésekre pontatlan válaszok; nem mindig reagál, ha szólítják.
• Zavarja a hangos beszéd, vagy a tévét hangosabban igényli.
• Figyelmetlennek, feledékenynek tűnik; gyakran visszakérdez.
• Nehezen ismétli meg a hallottakat; nem tud verseket, dalokat megtanulni.
• Nyelvtanilag pontatlan mondatok; hosszabb szavakban hang-/szótagcsere.
• Elfelejti a házi feladatot; lassan dolgozik, másokat figyel.
• Tollbamondásnál lassú, sok a csere/helyettesítés; hiányzó ékezetek.
• Hallás után nehezen jegyez meg információt.